У будь-якого фотографа настає момент, коли хочеться сфотографувати щось незвичайне або якимось цікавим способом, і він починає шукати й експериментувати – це найважливіший етап у його професійному зростанні. Інфрачервона фотографія це відмінний “полігон” для експериментів.
ІЧ-фотографії мають особливу оригінальність і привабливість, які ми можемо знайти не у будь-якої звичайної фотографії. Фантастичні знімки дозволяють поглянути на багато речей під несподіваним кутом і замислитися над тим, як би ми могли жити в такому світі? Яким би ми бачили світ, якби могли сприймати промені поза видимого спектру?
Насправді інфрачервона зйомка активно застосовується в різних вузькопрофільних сферах понад 100 років: в аерозйомці, геодезії, фізиці, астрономії, криміналістиці, медицині та архівних роботах у музеях, коли інші види плівки були безсилі — ІЧ-випромінювання допомагало виявити шари фарби на картинах, чорнило, витравлене хімічним способом на документах та інше.
Наприклад, залізничники у Німеччині використовують інфрачервоні камери для моніторингу рейок – з їх допомогою добре видно приховані тріщини й інші несправності. Стоматологи, у свою чергу, також діагностують тріщини й інші дефекти за допомогою інфрачервоних променів.
У той же час, фотографії, отримані за допомогою інфрачервоного способу зйомки, дуже сюрреалістичні. Наприклад, зелена трава і листя виходять сніжно-білими, вода і небо – насиченого темного кольору, а спекотне літо перетворюється на холодну зиму.
Унікальна краса ІЧ-фотографії полягає в тому, що вона дозволяє сфотографувати ті ж сцени, що і при природному освітленні, але підносить їх з новим настроєм і відчуттями. Це чудовий спосіб побачити світ навиворіт, звичайнісінький у незвичайному кольорі і навіть те, що знаходиться за межами видимого.
Незвичайні ефекти, які видно на інфрачервоних фотографіях, пов’язані з кількістю інфрачервоного світла, яке здатні відбити різні матеріали. Наприклад, зелене листя відбиває значно більше інфрачервоних променів, практично весь його спектр, а вода і небо, навпаки, поглинають їх у величезній кількості. Тому на інфрачервоних фотографіях листя і хвоя виходять білими, немов у снігу або вкриті інеєм, а небо і вода – дуже темними. Це явище назвали Wood-ефектом, і зовсім не через аналогію з лісом, а на честь фотографа Роберта Вуда. В 1910 він був першим, хто представив публіці перші інфрачервоні фотографії, зроблені за допомогою особливої експериментальної плівки.
Однак уявити майбутню фотографію в інфрачервоному спектрі не завжди просто. У цьому й полягає ефект загадковості при такій зйомці – ти до останнього не знаєш, що вийде. Це нагадує фотографування на плівку, коли результат можна побачити лише після її проявлення.
Інфрачервона фотографія – це чудова можливість для експериментів і реалізації своїх творчих ідей.
Зйомка в інфрачервоному діапазоні немовби відкриває перед нами іншу реальність. Мене привабила фотографія, знята в інфрачервоних променях, своєю незвичністю, казковістю і художністю. Якщо комусь цікаво дізнатися більше про історію інфрачервоної фотографії або як швидко навчитися знімати, можете написати мені або записати на мій курс з фотографії.